کد مطلب:1525 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:280

نماز عید قطر و قربان


1525- نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام علیه السلام واجب است و باید با جماعت خوانده شود.



و در زمان ما كه امام علیه السلام غایب است مستحب می باشد , و می شود آن را با جماعت یا فرادی خواند.



1526- وقت نماز عید فطر و قربان از اول آفتاب روز عید تا ظهر است .



1527- مـسـتـحب است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند , و درعید فطر مستحب است , بعد از بلند شدن آفتاب افطار كنند و زكاة فطره را هم بدهند , بعد نماز عید را بخوانند.



1528- نـماز عید فطر و قربان دو ركعت است كه در ركعت اول بعد از خواندن حمد و سوره بهتر آن است كـه پـنـج تكبیر بگوید , و میان هر دو تكبیر یك قنوت بخواند و بعد از تكبیر پنجم تكبیر دیگری بگوید و به ركوع رود و دو سجده بجا آورد و برخیزد و در ركعت دوم چهار تكبیر بگوید و میان هر دو تكبیر یك قنوت بـخـوانـد , و بـعد از تكبیر چهارم تكبیر دیگری بگوید و به ركوع رود و بعد از ركوع دو سجده كند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.



1529- در قنوت نماز عید فطر و قربان هر دعا و ذكری بخوانند كافی است .



ولـی بهتر است این دعا را بخوانند : اللهم اهل الكبریاء والعظمة واهل العفو والرحمة واهل التقوی والمغفرة اسالك بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا ولمحمد صلی اللّه علیه وآله ذخرا وشرفا وكرامة ومزیدا ان تصلی علی محمد وآل محمد وان تدخلنی فی كل خیر ادخلت فیه محمدا وآل محمد وان تخرجنی من كـل سـوء اخـرجت منه محمدا وآل محمد صلواتك علیه وعلیهم اللهم انی اسالك خیر ما سالك به عبادك الصالحون واعوذ بك مما استعاذ منه عبادك المخلصون .



1530- در زمـان غـایب بودن امام علیه السلام اگر نماز عید فطر و قربان به جماعت خوانده شود احتیاط لازم آن اسـت كـه بـعـد از آن دو خطبه بخواند و بهتر است كه در خطبه عید فطر احكام زكاة فطره و در خطبه عید قربان احكام قربانی را بگوید.



1531- نماز عید سوره مخصوصی ندارد , ولی بهتر است كه در ركعت اول آن , سوره شمس سوره 91 و در ركـعت دوم سوره غاشیه سوره 88 را بخوانند - یا در ركعت اول سوره سبح اسم سوره 87 و در ركعت دوم سوره شمس را بخوانند.



1532- مـسـتحب است نماز عید را در صحرا بخوانند ولی در مكه مستحب است در مسجد الحرام خوانده شود.



1533- مستحب است پیاده و پا برهنه و با وقار به نماز عید بروند و پیش از نماز غسل كنند و عمامه سفید بر سر بگذارند.



1534- مـسـتحب است در نماز عید بر زمین سجده كنند و در حال گفتن تكبیرها دستها را بلند كنند و كسی كه نماز عید می خواند , اگر امام جماعت است , یا فرادی نماز می خواند , نماز را بلند بخواند.



1535- بـعد از نماز مغرب و عشای شب عید فطر و بعد از نماز صبح و بعد از نماز عید فطر مستحب است این تكبیرها را بگوید : اللّه اكبر , اللّه اكبر لا اله الا اللّه , واللّه اكبر , اللّه اكبر وللّه الحمد , اللّه اكبر , علی ما هدانا .



1536- مـسـتـحب است انسان در عید قربان بعد از ده نماز كه اول آنها نماز ظهر روز عید و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است تكبیرهایی را كه در مساله پیش گفته شد بگوید و بعد از آن بگوید : اللّه اكبر علی ما رزقنا من بهمیة الانعام والحمد للّه علی ما ابلانا ولی اگر عید قربان را در منی باشد مستحب است بعد از پانزده نماز كه اول آنها نماز ظهر روز عید و آخر آنها نماز صبح روز سیزدهم ذی حجه است , این تكبیرها را بگوید.



1537- احتیاط مستحب آن است كه زنها از رفتن به نماز عید خودداری كنند ولی احتیاط برای زنهای پیر نیست .



1538- در نـماز عید هم مثل نمازهای دیگر , ماموم باید غیر از حمد و سوره چیزهای دیگر نماز را خودش بخواند.



1539- اگر ماموم موقعی برسد كه امام مقداری از تكبیرها را گفته بعد از آن كه امام به ركوع رفت , باید آنـچـه از تـكـبـیرها و قنوت ها را كه با امام نگفته خودش بگوید , و اگر در هر قنوت یك سبحان اللّه یا یك الحمد للّه بگوید كافی است .



1540- اگر در نماز عید موقعی برسد كه امام در ركوع است می تواند نیت كند و تكبیر اول نماز را بگوید و به ركوع رود.



1541- اگـر در نماز عید یك سجده را فراموش كند لازم است كه بعد از نماز آن را بجا آورد , و هم چنین اگر كاری كه برای آن در نماز یومیه سجده سهو لازم است پیش آید لازم است دو سجده سهو بنماید.